Menu Zamknij

METODY PRACY W PSYCHOTERAPII DZIECI

PSYCHOTERAPIA GESTALT

Gestalt to przede wszystkim spotkanie z drugim człowiekiem, które opiera się na wzajemnej ciekawości, szacunku i akceptacji. Dbam o to, aby dzieci w szkole były traktowane właśnie w taki sposób – z otwartością, szacunkiem i akceptacją. Jest to elastyczna metoda, która pozwala na dostosowywanie metod terapii do konkretnego klienta. Skupia się na teraźniejszości i na tym, jak sobie może lepiej radzić w codziennym życiu.

TERAPIA ZABAWĄ

Swobodna zabawa jest niezmiernie ważna dla rozwoju dziecka. W trakcie zabawy dzieci ćwiczą i rozwijają szereg umiejętności, takich jak: kreatywność, socjalizacja, asertywność, odwaga. Do celów terapeutycznych, najważniejsze jest to, że w trakcie zabawy dzieci przede wszystkim doświadczają siebie i świata w nieskrępowany sposób. Dzięki temu dzieci w bezpiecznych warunkach, na zasadach, które same ustalają, poznają swoje możliwości i ograniczenia. Dla terapeuty obserwacja zabawy małych klientów jest kopalnią wiedzy na temat kierunku rozwoju terapii.

TERAPIA W PIASKOWNICY

Terapia w piaskownicy to projekcyjny model pracy terapeutycznej stosowany w terapii dzieci i dorosłych. Piasek jest naturalnym i bardzo lubianym przez dzieci tworzywem. Wykorzystując piasek i figurki, dziecko tworzy historie, które następnie wykorzystywane są do celów terapii. Jest to bardzo subtelny, nieinwazyjny sposób pracy, który pomaga terapeucie zrozumieć sposób myślenia dziecka i przepracować z nim trudne sytuacje, które blokują jego rozwój.

TERAPIA POPRZEZ PRACĘ Z GLINĄ

Glina ma naturalne „tendencje” do łączenia człowieka z ziemią. Dzięki temu bardzo dobrze wpływa na ugruntowanie emocjonalne, daje bazę do budowania stabilnego poczucia siebie. W pracy z gliną wykorzystujemy haptykę – postrzeganie poprzez zmysł dotyku. Jest to pierwotna funkcja, którą ludzie rozwijają już od pierwszych dni życia. Dzięki takiej pracy mamy możliwość „przerobić” w intuicyjny sposób problemy, które zapisały się w naszym ciele i nie mamy do nich świadomego dostępu. Jest to szczególnie istotne i pomocne w kontekście pracy z dziećmi.

TERAPIA SCHEMATÓW

Terapia schematów jest pochodną terapii poznawczo – behawioralnej (CBT). Powstała jako naturalna konsekwencja poszukiwania bardziej skutecznej metody niż tradycyjna terapia poznawczo – behawioralna. Terapia schematów łączy elementy CBT z elementami psychoterapii humanistycznej. Wykorzystuje również elementy technik zaczerpniętych z psychoterapii gestalt. Dzięki prostemu modelowi i konkretnym technikom pracy świetnie sprawdza się przy pracy z dziećmi.

NVC - POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY

Porozumienie Bez Przemocy (NVC) to model komunikacji oparty na wyrażaniu potrzeb i uczuć. Specyfika NVC pozwana na ograniczenie do minimum przemocy w sferze językowej. Elementy NVC bardzo przydają się w rozmowach z dzieckiem. Ułatwiają bowiem budowanie komunikatów w sposób, który nie niesie za sobą ukrytych treści i schematów.

RODZICIELSTWO BLISKOŚCI

Rodzicielstwo bliskości opiera się na tworzeniu emocjonalnej więzi pomiędzy opiekunem a dzieckiem. Celem opiekuna jest zapewnienie emocjonalnego bezpieczeństwa dziecku i dbanie o zaspakajanie potrzeb dziecka. RB jest bardzo podobne do sposobu myślenia Jespera Juula, który na pierwszym miejscu stawia na autentyczność wszystkich członków rodziny, a także na priorytet jakości relacji między członkami rodziny.